(0)
(0)
Nieuws overzicht

De jaarlijst van onze directeur Peter Van Rompaey

5 vragen, 5 antwoorden
23 december 2020

1. Wat onthou je van dit coronajaar ?

Dat je niet ongestraft de natuur kapot kan maken (verspreiding van virussen) of de verzorgingsstaat afbouwen. Dat de consumptie van goederen als essentiëler wordt beschouwd dan de consumptie van cultuur. Dat we beter terug lokaler kopen en produceren.

Verder onthou ik de pracht van stilte, hoe een stad tijdens de eerste lockdown plots stil kon worden en je terug de vogels hoorde fluiten. Brussel werd bizar genoeg leefbaarder. Ik ben sindsdien ook blijven genieten van fietsen in Brussel – politici, investeer nog meer in fietsinfrastructuur ! – en in de groene rand.

En het viel mij ook op dat de kleinere podia en muzikanten uit de traditionele muziek en de jazz veel sneller konden schakelen toen alles dreigde stil te vallen, direct terug begonnen te programmeren en op te treden van wanneer het weer het kon, terwijl de grotere muziekorganisatoren veel meer moeite hadden om terug op te starten.

2. Favoriete radioprogramma, tv-programma of sociale media kanaal

Qua radio : Le Monde est un Village (La Première), dagelijkse portie ‘musiques dites du monde’ dankzij de inzet van Didier Mélon, Sara Pire en hun team, Late World op Klara en Interne Keuken (Radio 1), diepgaande gesprekken over onderwerpen die niet sexy zijn, maar telkens weer verrassend boeiend.
Op tv : de kritische humor van Zondag met Lubach (NPO) en de Toots Sessies (VRT), muziek op tv blijkt dan toch te werken.

Website en nu ook een magazine : Apache.be, kritische journalistiek is het beste wapen voor democratie en tegen fake news
Website: deraaskalderij.be, satire van niveau

3. Welke albums, boeken, films,… maakten in 2020 het meeste indruk op je ?

Het is moeilijk kiezen en veel hangt bij mij af van de mood van de dag. Enkele albums die ik heel goed vond en ik vergeet er zonder twijfel : ‘Derya Türkan &  Sokratis Sinopoulos – Soundplaces’, ‘Myrddin :Monstruos Y Duendes Vol. 1 : Myfyrio’, ‘Marja Mortensson – Dawn’, ‘Sutari – Siostry Rzeki/River Sisters’ en ‘Ananuri – Ananuri’. Qua boeken genoot ik van De Testamenten van Margaret Atwood, De Kat en de Generaal van Nino Haratschvili, over de Tsjetsjeense oorlogen, al vond ik haar voorganger Het Achtste Leven over een Georgische familie toch nog sterker. Verder nog Koningin op Blote Voeten van Ildefonso Falcones, Verloren Grond van Murat Isik. Tenslotte herlezen: Zeitoun van Dave Eggers, één van mijn favoriete boeken. Weinig tot geen films gezien, maar om even in de eigen winkel te blijven, ik was zeer onder de indruk van de video-clip Lagrimas van Las Lloronas.
4. Welke lessen moeten we uit 2020 meenemen naar 2021 ?
Nooit vergeten hoe belangrijk een sociaal leven is, extra genieten van samen zijn met mensen die je graag ziet. En ik hoop dat onze leiders gaan inzien dat we moeten inzetten op locale productie, de korte keten,… We kunnen het ons bijvoorbeeld geen tweede keer permitteren om afhankelijk te zijn van leveringen uit China voor essentiële producten.
Tenslotte, hoop ik dat de overheden het belang van kleinschalige activiteiten en organisatievormen terug gaan inzien, zowel op het vlak van economie, cultuur, maar ook in onderwijs of in de gezondheidszorg met woonzorgcentra op mensenmaat die niet als fabrieken worden gerund. Het is daar waar er vernieuwd wordt, waar de basis wordt gelegd voor de toekomst.
5. Naar welke artiesten kijk je uit in 2021 ?
Vooral jonge muzikanten: Ensemble El Korchi rond de jonge qanun-spelers Mohamed en Nawal El Korchi. Ik verwacht ook veel van Oscar Beerten, een jonge (hardanger) violist die uit zijn studie aan de beroemde Sibeliusacademi in Finland, nog straffer zal worden. Verder kijk ik uit naar de projecten van Laila Amezian rond chaabi-muziek en ik vraag me ook af hoe enkele muzikanten van Matonge Sounds zoals Kaito Winse, Zouratie Kone of Fabrice Mukuma verder gaan evolueren.