De rijke soefi-muziektraditie wordt in Aleppo al tientallen jaren mondeling doorgegeven. De missie van Jawa is het behoud van dit erfgoed, bedreigd door de oorlog in Syrië. De soefimeesters, die de geheimen van deze muzikale traditie hebben bewaard, verdwijnen geleidelijk van het toneel, waardoor een schat aan liederen voorgoed verloren dreigt te gaan. De Jawa Band presenteert de traditionele muziekstukken vanuit zijn eigen perspectief en visie, met behoud van de klassieke manier van uitvoering van Soefi muwashahat met zijn complexe ritmes en oosterse maqams.
Als bewaarders van dit rijke culturele erfgoed laat Jawa de muziek herleven en doet dat op een eigentijdse manier. Oorspronkelijk werd soefimuziek niet op instrumenten gespeeld, maar Jawa biedt een frisse benadering. Het is een project van behoud, maar ook van verzet. Ze weigeren een traditie geleidelijk te zien verdwijnen zonder te proberen haar zelf te redden.
Soefi-wervelen is een vorm van meditatie die nog steeds wordt beoefend door de Soefi-derwisjen van de Mevlevi-orde. Het is een gebruikelijke meditatiepraktijk, waarmee de derwisjen streven naar het bereiken van de bron van alle perfectie. Ze doen dit door hun nafs of persoonlijke verlangens los te laten, aandacht te schenken aan muziek, zich op God te concentreren en hun lichaam in herhaalde cirkels te laten draaien, wat gezien wordt als een symbolische imitatie van de planeten van het zonnestelsel die om de zon draaien. Een derwisj beoefent meerdere rituelen, waarvan de belangrijkste dhikr is, het gedenken van Allah. Dhikr is het opzeggen van het islamitische gebed. Deze dhikr gaat gepaard met dansen en wervelen, om een staat van “extatische trance” te bereiken.
Tammam Alramadan is een Nay speler en leraar. Hij werd in 1994 in Aleppo geboren en studeerde in 2010 af aan het Arabisch Muziekinstituut in Aleppo. Van 2011 tot 2012 gaf hij les aan hetzelfde instituut.
Hij speelde in verschillende groepen in Libanon, Syrië, Turkije, Egypte en Tunesië. Hij verhuisde naar België in 2014 en realiseerde vele projecten zoals Refugees For Refugees, Wajd Ensemble , Violet orkest Leuven met componist en arrangeur Shalan Alhamwi. Hij heeft ook samengewerkt met Mohamad Sharara en het Filharmonisch Orkest van Stockholm. Hij is ook te horen op het album Habibi van Tamino met zijn collega en vriend van Refugees for Refugees, Tareq Alsayed. Daarnaast geeft hij les aan de World Music&Dance Academy.
Khaled Alhafez werd in 1981 in Aleppo geboren. Hij is professor aan het Hoger Instituut voor Muziek in Damascus woont since 2013 in België. Hij is lid van verschillende groepen zoals Ramal Band, Nawa Band, Wajd Ensemble en heeft deelgenomen aan vele internationale festivals in de Arabische wereld (Beydine Festival Beirut met de Turkse meester Kudsi Erguner, jerash festival Tunesië, Koeweit Opera, Damascus Opera, Pistachio Festival Gaziantep, Bahrain Opera House.) Hij doceert ook de oorsprong van de klassieke Arabische zang aan het Griekse Instituut van het Labyrint.
Youssef Nassif is geboren in Edlib, Syrië. Hij begon met het studeren van qanun toen hij 10 jaar oud was. Hij studeerde in Damascus aan het Hoger Instituut voor Muziek in de vakken kano, piano en compositie. Hij heeft al concerten gegeven in Syrië, Tunesië, Libanon, de Verenigde Arabische Emiraten en Turkije.
Sinds 2013 woont hij in Duitsland en sindsdien treedt hij vooral op in Duitsland en Europa. In 2015 presenteerde hij zijn eerste album met eigen composities (Man’s Journey). Hij treedt op als solo-artiest en met verschillende ensembles en orkesten. Hij nam deel aan het Warsaw Contemporary Music Festival, speelde met de “Stüba-Philharmonie” in Weimar en het “Brussels Jazz Orchestra” en trad op met het WAJD ensemble voor de Europese Commissie. Hij geeft regelmatig workshops over Arabische muziek. Sinds 2017 studeert hij voor een master in wereldmuziek aan de Universiteit van Hildesheim.
Marwan Fakir studeerde aan de conservatoria van Marrakech, Parijs en Tourcoing. Hij is een expert in de traditionele Arabische en Turkse repertoires en werkte samen met enkele grote meesters, waaronder Kudsi Erguner. Hij was een van de eerste musici die de vijfsnarige viool introduceerde in de wereld van de oosterse muziek. Zijn carrière bracht hem op podia aan de overkant van de Middellandse Zee, in Europa, Latijns-Amerika en Azië. Hij maakt momenteel deel uit van verschillende bands en is de belangrijkste muzikant van grote Arabische artiesten, waaronder Lena Chamamyan, Jahida Wahbe en Rashid Gholam.
Simon Leleux is gespecialiseerd in percussie uit het Midden-Oosten. Als oud-student van het gerenommeerde Codarts in Rotterdam wordt Simons carrière gekenmerkt door talrijke cursussen in binnen- en buitenland bij meesters als Padjid Khaladj (België), Misirli Ahmet (Turkije), Kostas Anastasiadis (Turkije), Zohar Fresco (Kreta), Pedram Khavarzamini (Kreta)… Simon treedt op met de volgende ensembles: Auster Loo, Lâmekân Ensemble, Seyir Trio, Gnatz, Orbal, Creutz Trio, Osvald Arcady… Hij is ook leraar darbouka aan de muziekacademie van Muziekpublique.
Yousef Zayed is geboren in Jeruzalem en begon op 11-jarige leeftijd met het bespelen van oosterse percussie-instrumenten. Vervolgens studeerde hij bij Youssef Hbeish aan het Edward Said National Conservatory in Ramallah, waar hij een diploma percussie behaalde. Hij studeerde de oud en oosterse muziektheorie en bespeelde ook andere snaarinstrumenten zoals de bouzuq en de cumbas. Tegelijkertijd behaalde hij een graad in media aan de Birzeit Universiteit. Hij speelt in vele muziekgroepen en met beroemde artiesten zoals Khaled Jubran, Basel Zayed, Ahmad Al Khatib, Issa Boulos, Nawa, Turab, Karloma, Awj, The Oriental Music Ensemble, Palestijns jeugdorkest PYO, Samer Totah, Lena Chamamyan, Elie Ma’alouf Jazz Quintet, Le Trio Joubran, Samih Choukaer, Abed Azrié, Wassim Qassis, Jameel Al-Sayeh, Sabreen, Smadj, Beit Almusica musical group, Yasamine, Al Funoun Folk dance group en First Ramallah group.
(DE)
Nigel Williamson
festivalinfo.nl(UK)
30/05/2024
“Ze weten de complexe Soefi-compositieschema’s (muwashahat) met zijn complexe ritmes en traditionele Arabische melodieën (maqams) in ere te houden.”
Last Breaths from Aleppo ★★★★
“Alhafez en zijn kameraden zien het album niet alleen als een project van behoud, maar ook als een boodschap van cultureel verzet, terwijl het geluidseffect trance-achtig is, zelfs zonder het extatische gewervel van de derwisjen van de Mevelvi-broederschap dat dergelijke muziek traditioneel begeleidt. Het staat luisteraars natuurlijk vrij om voor hun eigen devotionele dansen te zorgen.”
“De soefitraditie in Aleppo, die over het algemeen mondeling is, is er niet best aan toe door de jarenlange oorlog. Het zevenkoppige collectief, bestaande uit vijf instrumentalisten, een zangeres en een danseres, probeert op hun eerste album een aantal van hun juweeltjes voor het nageslacht te bewaren.”
“De statige zang van Khaled Alhafez wordt buitengewoon fraai omlijst door getokkel op qanun en ûd, door vioolspel, percussie en natuurlijk hét instrument dat de soefitraditie representeert en met zijn zangerige en nasale klank de adem en daarmee de ziel symboliseert: de ney.”
“Dit is muziek die harten wint en grenzen overschrijdt, ondanks het feit dat het diep geworteld is in vele eeuwen traditie. Het geeft ook hoop voor de toekomst om te zien dat de muziek voortleeft ondanks moeilijke omstandigheden! Jawa zou een prijs moeten krijgen voor de humanitaire impact van hun muziek.”
« Last Breaths from Aleppo » staat in de top 100 van de beste albums van het jaar in de Transgobal World Music Chart, en in de top 40 uitgebracht in september.
“De Jawa Band geeft de voorkeur aan een persoonlijk perspectief, waarbij instrumenten worden geënt op liederen die voorheen a capella werden uitgevoerd, en biedt in feite een nieuwe benadering in de uitvoering van de mūwashshahat, een genre van strofische poëzie met een refrein van middeleeuwse oorsprong, gekenmerkt door de subtiliteit van de intervallen van de maqām en door complexe ritmische cycli.”