(0)
(0)
Artiesten overzicht

Toasaves

Op tocht met Wannes Van de Velde

Toasaves is een Belgisch muziekcollectief met fascinatie voor archaïsche Vlaamse volksliederen en de verhouding tot Oude Muziek en Oosterse Muziek. Toasaves is fonetisch en betekent “thuishavens” in de Antwerpse tongval. Het gezelschap werd begin 2021 opgericht door oed-speler en artistiek leider Tristan Driessens en verenigt negen musici uit België, Frankrijk, Nederland, Spanje en Cyprus, elk met een brede artistieke achtergrond en expertise.

Het bijzonder rijke en zeldzame instrumentarium van Toasaves vervult hierin een verbindende functie. Dankzij virtuoze uitvoeringen op traditionele instrumenten uit Oost en West –  Middeleeuwse fluiten, trommels, cisters en vedels, Oosterse viool, Turkse luiten (lavta en oud) en framedrums (daf, bendir, pandero cuadrado), draailier, Vlaamse en Ierse doedelzakken, Indische dilruba en bansuri, Afghaanse rebab, Perzische santur, … – wordt nieuw licht geworpen op de eigenlijke bron van muziektradities die, in tijd en ruimte van elkaar gescheiden, vaak dezelfde poëtische en muzikale geheimen bevatten.

Vertrekkend van het volksrepertoire van Wannes van de Velde vindt het reisgezelschap een verrassend aanknopingspunt in Oude Muziek, traditionele dansmuziek uit de Griekse eilanden, klassieke hofmuziek (makam) uit Istanbul en zelfs volksmuziek uit Afghanistan.

Hun eerste album Zwerver won de prijs van “Beste Album” op Flanders Folk Awards 2024.

Muzikanten:

  • Tristan Driessens (BE) – oud, latva, zang, arrangementen, artistieke leiding
  • Raphaël De Cock (BE) – zang, doedelzak, mondharp
  • Harald Bauweraerts (BE) – draailier
  • Miriam Encinas Laffitte (ES) – dilruba, blokfluiten en vedel, daf, pandero cuadrado, bendir Perzische santur

Meer informatie beschikbaar op deze link.

 

 

Albums

Video's

Pers

Tristan Driessens ontdekt de oud via de Sefardische en Arabisch-Andalusische muziek. Van 2009 tot 2012 verbleef hij in Istanbul om zijn spel te verbeteren onder begeleiding van zijn meester Necati Çelik. Terug in België krijgt hij een master oud aan de LUCA School of Arts en wordt master muziekwetenschap aan de Université Libre de Bruxelles. Vandaag wordt hij in België erkend als een van de belangrijkste referenties in de oud (oosterse luit) en de Turkse klassieke muziek (makam). Hij werkt samen met Tcha Limberger, Derya Türkan, Kudsi Erguner en Emre Gültekin, en is artistiek directeur van Ensemble Lâmekân en Refugees for Refugees. Zijn andere projecten zijn het Tristan Driessens Soolmaan Quintet, Seyir Trio en The Company of Elias.

 

 

Zanger en multi-instrumentalist Raphael De Cock maakt niet alleen deel uit van de Tenore de Monte Arvu en van het Gjini Ensemble, maar vertegenwoordigt ook de Belgische zangtraditie, met liederen uit het noorden van het land, Vlaanderen waar het Vlaams als Germaanse taal wordt gesproken, en het zuiden, Wallonië waar oorspronkelijk Waals en nu vooral Frans wordt gesproken. Ook in België maakten volksliederen – die werden doorgegeven van generatie op generatie- vroeger deel uit van het dagelijkse leven op het platteland en in de stad, maar sinds begin 20ste eeuw begon de teloorgang van deze volksliedjes en dat zette zich na de tweede wereldoorlog door met de invloed van de radio en de Angelsaksische populaire muziek.

 

 

Harald Bauweraerts is een muzikale duizendpoot. Naast het spelen van de electroacoustische draailier, is hij ook bedreven in allerhande analoge synthesizers, effecten, drumcomputers en sequencers. Harald streeft ernaar om een mooie en harmonische symbiose te bekomen tussen de analoge en digitale wereld, tussen acoustisch en electronisch en tussen licht en donker. Door de tijd heen en wisselend van de ene cultuur naar de andere.

Palmares: Lais, Embrun, Trio Pilartz/Gielen/Bauweraerts, Eurosong, Eriksson/Delqroix, Orgamusa,  Aedo, Beatball, Woodshakes, Dansa Del Sol, Harald, ..

 

 

Miriam Encinas groeide op in een gezin van muzikanten: “Els Trobadors” en “L’Arc en el Cel”. Haar aangeboren muzikaliteit combineert het frisse perspectief van een van een artiest die is opgegroeid in een traditionele muziekomgeving met de strengheid en precisie van haar academische opleiding.

Ze studeerde blokfluit bij Sara Parés aan het Conservatori del Liceu in Barcelona. Daarna studeerde ze oude muziek bij: Pedro Memelsdorff, Christian Curnyn, Pia Elsdorfer, en percussie bij Pedro Estevan. In 2001, begon ze met het studeren van de Viola de Gamba bij Cristian Sala en sinds 2013 en sinds 2013 Dilruba en Afghaanse muziek bij Daud Khan Sadozai.

Als professioneel muzikante is zij lid van en en heeft ze samengewerkt met : Evo, Mos.

RNR MAGAZINE (UK)
04/09/2023
Dave Haslam

★★★★ “… onorthodox, avontuurlijk, verbijsterend origineel en absoluut fascinerend.”

 

SONGLINES (UK)
11/04/2023
Tom Newell

★★★★ « …een spannende en prachtige reis naar een misschien niet geheel fictieve verloren wereld. »

 

Heaven Magazine (NL)
10/10/2023
Pieter Wijnstekers

★★★★ “… door de inbreng van al die verschillende nationaliteiten en hun specifieke instrumenten ontstaat een pan- Europees folkalbum dat een heel breed scala bestrijkt, maar toch een eenheid vormt.”

 

Festivalinfo (NL)
22/04/2024

★★★★ “…een muzikaal zeer interessante smeltkroes…”

 

WORLD MUSIC CHARTS EUROPE (DE)
23/03/2023

« Zwerver » staat op nummer 13 in de World Music Charts Europe topalbums van februari en maart.

Jazzthetik (DE)
20/10/2025

“Dit is wat je ‘gelaagd’ zou kunnen noemen: het debuut van het Belgische ensemble Toa-saves combineert minstens drie niveaus met speels gemak en grote samenhang.”

 

JAZZMANIA (BE)
17/03/2023
Claudy Jalet

« …een spannende reis terug in de tijd en voor velen van ons zeker veel geluiden om (her) te ontdekken. »

 

MUSICZINE (BE)
16/03/2023
Filip Van der Linden

“Toasaves combineert een passie voor oude Vlaamse en Oosterse volksmuziek met een even sterke passie voor Wannes Van de Velde.”

 

BRF (BE)
06/03/2023
Maruu Will

« Historische Vlaamse liederen vertonen verbazingwekkende parallellen met oosterse volksmelodieën – wanneer ze met oosterse instrumenten worden gespeeld. Het Belgische collectief Toasaves slaagt erin om op deze manier een verbazingwekkende brug te slaan. »

 

ROOTSTIME (BE)
02/03/2023
Dani Heyvaert

“…een muzikaal feest dat van begin tot eind laat zien hoe muziek alle door mensen gecreëerde grenzen kan overstijgen.”

 

MIXWORLDMUSIC (NL)
02/03/2023
Dani Heyvaert

« Een muzikaal festijn dat van begin tot einde aantoont hoezeer muziek elke door mensen uitgetekende grens kan overschrijden. »

LIRA (SE )
24/02/2023

« Zwerver is een uur lang even hypervirtuoze als afwisselende muziek van deze debuutband, en het is een genot om naar te luisteren. »

 

FOLK MAGAZINE (BE)
25/01/2023
Bart Vanoutrive

“Geloof me vrij, Wannes zou zelf be- en ontroerd zijn, mocht hij deze herinterpretaties van ‘zijn muziek mee kunnen beluisteren.”

 

RADIO PROGLAS (CZ)
16/01/2023
Milan Tesař

“…ze combineren dit met inspiratie uit mediterrane muziek en oude Europese muziek.”

 

MUSIK GLOBAL (DE)
13/01/2023
Fredi Hallauer

« Dit album zou nu al op de lijst van beste albums van dit jaar moeten staan. »

 

MUSIC FRAMES (DE)
11/01/2023
Mattie Poels

« Toasaves blinkt uit in sublieme instrumentbeheersing, coherente uitvoeringen en krachtig samenspel. »

 

FOLKER (DE)
01/03/2023

“Hun eerste album bevat melodieën uit Zuidoost-Europa en het Midden-Oosten. Oud- en luitspeler Tristan Driessens heeft ze nieuw leven ingeblazen. De nummers combineren middeleeuwse en oosterse muziek.”

 

NEW FOLK SOUNDS (DE)
08/01/2023
Bart Vanoutrive

« Wat betreft het verbinden van (muzikale) werelden, heeft dit ensemble duidelijk wat nodig is! »

 

EKULTURA (HU)
23/12/2022
Galgóczi Tamás

« Ik weet dat het tegenwoordig in de mode is om kosmopolitisch te zijn en culturen uit verschillende windstreken te combineren, maar slechts weinigen slagen erin om dit met zoveel inspiratie te doen als de band Toasaves. »

 

KEYS AND CHORDS (NL)
28/12/2022
Marino Serdons

« Aangename verrassing van Belgisch muziekcollectief »

 

DE SUBJECTIVISTEN (NL)
20/12/2022
Jan Willem

“Een werkelijk tijdloze en grenzeloze schoonheid.”

 

Volgende concerten

02/12/25 Kulturbahnhof Hamm (Hamm, DE)
25/02/26 CC Het Bolwerk (Vilvoorde, BE)

Voorbije concerten

27/11/25 INSEL (Wuppertal, DE)
22/11/25 Christuskirche - Ev. Petrus-Kirchengemeinde (Herne, DE)
21/11/25 Aula der Alten Schule am Wall (Detmold, DE)
20/11/25 Kulturforum Franziskanerkloster - Paterskirche (Kempen, DE)
19/11/25 Jazz-Schmiede (Düsseldorf, DE )
18/11/25 Theater Gütersloh (Gütersloh, DE)
24/10/25 WOMEX 2025 (Tampere, FI)
20/08/25 Hide & Seek Festival (Brussels, BE)
09/02/25 De X (Leiden, NL)
25/01/25 Kultuurschuur (Wetteren, BE)
01/09/24 Eglise de Saint-Walfroy (Margut, FR)
04/08/24 Festival Dranouter (Dranouter, BE)
31/05/24 Vrijetijdscentrum de Schelde (Antwerpen, BE)
29/05/24 Vleeshuis (Antwerp, BE)
28/05/24 Theater Vooruit (Boechout, BE)
20/04/24 Costa (Antwerpen, BE)
20/01/24 CC Leopoldsburg (Leopoldsburg, BE)
17/01/24 Your Roots Are Showing - Ireland's Folk Conference (Dundalk, IE)
11/01/24 CC Zwaneberg (Heist-op-den-Berg, BE)
24/09/23 Voci Audaci-OSA (Ascona, CH)
09/07/23 PARK, festival Abdij van Park (Heverlee, BE)
08/07/23 Brosella (Brussel, BE)
20/01/23 De Warande ( Turnhout)
27/11/22 Muziekclub 't Ey (Sint-Niklaas )
26/11/22 Muziekpublique- Album Release (Brussels , BE)
23/10/22 30cc (Leuven, BE)
07/08/22 Festival Dranouter (Dranouter, BE)
25/06/22 Sint Baafsabdij (Gent, BE)
16/04/22 AMOR (Antwerpen, BE)
Label & Management

Elena Luro – elena@muziekpublique.be

Booking

Elena Luro (FR/EN) – elena@muziekpublique.be

Martha Vandermeulen (NL) – martha@muziekpublique.be

+32 (0) 2 217 26 00