(0)
(0)
Artiesten overzicht

Toasaves

Op tocht met Wannes Van de Velde

Toasaves is een Belgisch muziekcollectief met fascinatie voor archaïsche Vlaamse volksliederen en de verhouding tot Oude Muziek en Oosterse muziek. Toasaves is fonetisch en betekent “thuishavens” in de Antwerpse tongval. Het gezelschap werd begin 2021 opgericht door oed-speler en artistiek leider Tristan Driessens en verenigt negen musici uit België, Frankrijk, Nederland, Spanje, Turkijë en Cyprus, elk met een brede artistieke achtergrond en expertise.

Op het eerste album “Zwerver” vertrekt Toasaves vanuit de composities en het Groot Liedboek van Wannes van de Velde (1937-2008), de zanger-artiest die in zijn thuishaven Antwerpen de oudste bewaard gebleven ballades en litanieën nieuw leven inblies. Hiervoor schreef Tristan Driessens nieuwe arrangementen van zowel anonieme Middeleeuwse liederen als origineel werk van Van de Velde. Als vanzelfsprekend werd een eclectische dialoog met het Oosten, die als een rode draad doorheen het parcours van Driessens loopt, niet uit de weg gegaan. Die sluit aan bij de nomadische geest en de openheid van Wannes van de Velde en onthult en versterkt de oerkracht van de oude muziekrepertoires.

Het bijzonder rijke en zeldzame instrumentarium van Toasaves vervult hierin een verbindende functie. Dankzij virtuoze uitvoeringen op traditionele instrumenten uit Oost en West –  Middeleeuwse fluiten, trommels, cisters en vedels, Oosterse viool, Turkse luiten (lavta en ‘ûd) en framedrums (daf, bendir, pandero cuadrado), draailier, Vlaamse en Ierse doedelzakken, Indische dilruba en bansuri, Afghaanse rebab, Perzische santur, …, wordt nieuw licht geworpen op de eigenlijke bron van muziektradities die, in tijd en ruimte van elkaar gescheiden, vaak dezelfde poëtische en muzikale geheimen bevatten. Vertrekkend van het volksrepertoire van Wannes van de Velde vindt het reisgezelschap een verrassend aanknopingspunt in Oude Muziek, traditionele dansmuziek uit de Griekse eilanden, klassieke hofmuziek (makam) uit Istanbul en zelfs volksmuziek uit Afghanistan.

 

Muzikanten:

  • Tristan Driessens (ud, latva, zang, arrangementen, artistieke leiding)
  • Raphaël De Cock (zang, doedelzak, mondharp)
  • Harald Bauweraerts (draailier)
  • Miriam Encinas (dilruba, blokfluiten en vedel, daf, pandero cuadrado, bendir Perzische santur)

 

 

Albums

Tristan Driessens ontdekt de oud via de Sefardische en Arabisch-Andalusische muziek. Van 2009 tot 2012 verbleef hij in Istanbul om zijn spel te verbeteren onder begeleiding van zijn meester Necati Çelik. Terug in België krijgt hij een master oud aan de LUCA School of Arts en wordt master muziekwetenschap aan de Université Libre de Bruxelles. Vandaag wordt hij in België erkend als een van de belangrijkste referenties in de oud (oosterse luit) en de Turkse klassieke muziek (makam). Hij werkt samen met Tcha Limberger, Derya Türkan, Kudsi Erguner en Emre Gültekin, en is artistiek directeur van Ensemble Lâmekân en Refugees for Refugees. Zijn andere projecten zijn het Tristan Driessens Soolmaan Quintet, Seyir Trio en The Company of Elias.

 

 

Zanger en multi-instrumentalist Raphael De Cock maakt niet alleen deel uit van de Tenore de Monte Arvu en van het Gjini Ensemble, maar vertegenwoordigt ook de Belgische zangtraditie, met liederen uit het noorden van het land, Vlaanderen waar het Vlaams als Germaanse taal wordt gesproken, en het zuiden, Wallonië waar oorspronkelijk Waals en nu vooral Frans wordt gesproken. Ook in België maakten volksliederen – die werden doorgegeven van generatie op generatie- vroeger deel uit van het dagelijkse leven op het platteland en in de stad, maar sinds begin 20ste eeuw begon de teloorgang van deze volksliedjes en dat zette zich na de tweede wereldoorlog door met de invloed van de radio en de Angelsaksische populaire muziek.

 

 

Harald Bauweraerts is een muzikale duizendpoot. Naast het spelen van de electroacoustische draailier, is hij ook bedreven in allerhande analoge synthesizers, effecten, drumcomputers en sequencers. Harald streeft ernaar om een mooie en harmonische symbiose te bekomen tussen de analoge en digitale wereld, tussen acoustisch en electronisch en tussen licht en donker. Door de tijd heen en wisselend van de ene cultuur naar de andere.

Palmares: Lais, Embrun, Trio Pilartz/Gielen/Bauweraerts, Eurosong, Eriksson/Delqroix, Orgamusa,  Aedo, Beatball, Woodshakes, Dansa Del Sol, Harald, ..

 

 

Miriam Encinas groeide op in een gezin van muzikanten: “Els Trobadors” en “L’Arc en el Cel”. Haar aangeboren muzikaliteit combineert het frisse perspectief van een van een artiest die is opgegroeid in een traditionele muziekomgeving met de strengheid en precisie van haar academische opleiding.

Ze studeerde blokfluit bij Sara Parés aan het Conservatori del Liceu in Barcelona. Daarna studeerde ze oude muziek bij: Pedro Memelsdorff, Christian Curnyn, Pia Elsdorfer, en percussie bij Pedro Estevan. In 2001, begon ze met het studeren van de Viola de Gamba bij Cristian Sala en sinds 2013 en sinds 2013 Dilruba en Afghaanse muziek bij Daud Khan Sadozai.

Als professioneel muzikante is zij lid van en en heeft ze samengewerkt met : Evo, Mos.

Volgende concerten

20/01/23 De Warande ( Turnhout)

Voorbije concerten

27/11/22 Muziekclub 't Ey (Sint-Niklaas )
26/11/22 Muziekpublique- Album Release (Brussels , BE)
23/10/22 30cc (Leuven, BE)
07/08/22 Festival Dranouter (Dranouter, BE)
25/06/22 Sint Baafsabdij (Gent, BE)
16/04/22 AMOR (Antwerpen, BE)