(0)
(0)
Artiesten overzicht

Voxtra

The Encounter of Vocal Heritage

De CD ’The Encounter of Vocal Heritage’ kwam uit in september 2016

Voxtra is een ambitieus project waarin de wonderlijkste zangtradities elkaar ontmoeten. In een fusie die geen fusie is – iedere traditie blijft bijzonder herkenbaar – ontdekken we de snikkende iso-polyfonie uit Albanië, de rurale cantu a tenore uit Sardinië, de Beko-stijl uit Zuid-Madagascar, rune-liederen en joik uit Finland en de verhalende volkszang uit België. Naast diepe emotie en gewaagde combinaties luister je naar opzwepende dansen met de nodige humor in een voorstelling die nooit verveelt.

Voxtra gaat op zoek naar raakvlakken tussen de verschillende tradities: een bepaalde vers, gelijkaardige harmonieën, een melodie die doet denken aan een andere… De Sarden jodelen niet zoals een Malagassiër, maar ze ondersteunen de zang van Talike met hun vocale polyfone weefsel. Anu zingt niet in het Albanees met het Gjini-ensemble maar laat de liederen van haar jeugd in Finland weerklinken als een echo van de polyfonie. Met Voxtra treden de tradities in dialoog met elkaar, worden hun gelijkenissen hoorbaar, en ligt de nadruk tegelijkertijd op hun uniciteit.

Artiesten

Raphael De Cock: België
Anu Junnonen : Finland
Talike Gellé : Madagascar
Tenore de Monte Arvu : Sardinië. Domenico Nanu, Ivo Deledda, Tore Deledda, Manuela Deledda, Giovanni Carta
De Gjini Familie : Albanië. Gramoz, Brihans & Ylber Gjini

Albums

Video's

Pers

Tenore de Monte de Arvu

Vanuit hun dorpje aan de voet van het Montalbo-gebergte in Noord-Oostelijk Sardinië, emigreerden deze vier Sardische zangers naar het Belgisch-Limburgse Genk. De leden van de groep zongen altijd al voor familie en vrienden, maar officieel werd de groep opgericht in het kader van het muziektheaterproject ‘Muntagna Nera’ en zet de polyfonische a capella traditie op indringend karakteristieke wijze voort. Maar al komt Monte Arvu voort uit het christelijke (overigens katholieke) Sardinië, haar liedteksten zijn niet religieus geïnspireerd. Eerder getuigen deze Sardijnen van liefde voor hun geboortegrond en verwanten. Bij Monte Arvu krijgt dat een weemoedige dimensie. Hun repertoire omvat niet alleen de typische Sardische herderspolyfonie met gutturale stemtechnieken, de “Canto a Tenore”, maar ook “zang met gitaar” en de mooiste traditionele volksliederen van Sardinië.

Talike Gelle

Talike Gelle is een componiste, zangeres, vertelster en percussioniste afkomstig van het dorpje Ifotake in het Zuiden van Madagascar. Op 13-jarige leeftijd componeerde ze haar eigen repertoire en vormde haar eerste band. Talike is sinds 1997 de frontvrouw van het trio Tiharea, gespecialiseerd in polyfone zang in het Antandroy, de taal van Zuid Madagascar. Daarnaast vormt ze sinds 2011 Talilema, een duo met valahi-speler Kilema. Ze is een geëngageerde artieste die ook deel uitmaakt van Blindnote, een groep die de ngo ‘Licht voor de Wereld’ steunt en concerten in het donker houdt. Naast eigen composities, maakt ze ook interpretaties van andere liedjes en speelt met de diversiteit aan ritmes en talen. De liefde, het gemeenschapsleven, verdraagzaamheid en respect, zijn voor haar belangrijke thema’s; haar levensvreugde en goede humeur werken aanstekelijk.

Anu Junnonen

Ook Anu komt voort uit een muzikale familie. Ze leerde op haar zeven jaar piano spelen en enkele jaren later ook fluit. Door het spelen van saxofoon, kreeg ze de smaak van jazz te pakken. Ze nam deel aan zomerstages en studeerde klassieke muziek aan het conservatorium van Lahti in Finland. Daarna belandde ze in België en ontdekte de stem van David Linx en volgde lessen bij David, Diederick Wissels, Kris Defoort, Jeroen Van Herzeele en anderen van het koninklijk conservatorium van Brussel. In 2004 ontving ze haar diploma en verkreeg de graad van leraar. Daarnaast volgde ze ook lessen en masterklassen bij Deborah Brown, Mark Murphy, Bobby Mc Ferrin, Fay Claassen en Lydia Van Dam. Sinds enkele jaren geeft zelf ze workshops traditionele –Finse en andere- zang in België.

Gjini Familie

Gramoz, zijn broer Ylber en zoon Brihans Gjini maken deel uit van een talentvolle muzikale familie. Vader Gramoz was in zijn geboorteland Albanië één van de solisten van het succesvolle Ensemble Tirana, waarmee hij heel Europa heeft doorkruist. Hun intentie was het rijke en ten onrechte onbekende repertoire van de Albanese polyfonie uit verschillende regio’s nieuw leven in te blazen. In België zong hij tot voor kort echter enkel nog in familieverband. Zijn zoon Brihans kreeg de Albanese muziek met de paplepel ingegoten, maar is tegelijkertijd ook actief in andere muziekgenres. In 2011 stootte hij door tot de 3de ronde van de populaire talentenjacht Idool. Ylber Gjini woont nog steeds in Albanië en heeft er met zijn impressionante stemgeluid een internationale zangcarrière uitgebouwd.

Raphael De Cock

Raphaël De Cock is multi-instrumentalist en zanger van traditionele zangstijlen. Hij is in verschillende muzikale projecten betrokken, zowel Belgisch als internationaal. Hij is mede-oprichter van de groep Griff (samen met Remi Decker), waarin hij zingt en verschillende soorten doedelzakken en fluiten speelt. In 2009 speelde hij in het duo Nadisuna met Vladiswar Nadishana. Hij zingt en speelt gaita (Galicische doedelzak) in de Galicische groepen Néboa en A contrabanda. Hij neemt deel aan een Iers-Scandinavisch project onder de naam Northern Lights. Hij speelt de citer van Siberië en beheerst de keelzang en zang uit Sardinië, tradities waarin hij zich jarenlang verdiept heeft. Hij geeft ook regelmatig zeer populaire workshops zang in Brussel.

Agenda (BE)
05/06/2015
Benjamin Tollet

“Une soirée pleine d’émotions et de danses envoûtantes qui laissera certainement les spectateurs bouche bée devant tant de beauté produite par la voix humaine”

RTBF - La Première (BE)
24/08/2015
Didier Mélon

“C’est un mélange très attachant et très patrimonial qui nous est proposé avec le projet Voxtra”

Babelmed.net (FR)
Nadia Khouri-Dagher

“l’oreille se régale d’entendre tous ces chants, basés sur des traditions anciennes de plusieurs siècles, toujours vivants heureusement.”

TRAD’ Magazine (FR )
Etienne Bours

Quand la retenue se fait juste, elle dégage bien plus de puissance que les démonstrations forcées de prouesses vocales. Ce disque en est une démonstration parfaite, avec des chanteurs qui nous rappellent ce que musique veut dire et ce que musique traditionnelle (ou musique du monde) précise encore, si on veut bien sortir des clichés pour en revenir à l’essentiel

Le Monde en Musiques (FR )
22/01/2017

Une bien belle initiative, et un disque déjà salué et récompensé !

Vrije Geluiden (NL )
09/03/2017
VPRO
Mixedworldmusic.com (NL )
10/02/2017
Ton Maas

“Geen enkele combinatie lijkt te dol. Althans op papier, want bij beluistering blijkt telkens weer hoe zorgvuldig alle contrasten zijn gekozen en uitgewerkt.

Written in Music (NL )
26/11/2016
Philippe De Cleen

“….a very beautiful release, which above all will also sound live very well.”(traduction

De Subjectivisten (NL )
24/10/2016
Hector Zazou

“Ils vous laissent une impression éternelle et leur éclat mondial vous donne une chair de poule monumentale ” (traduction)

Vrije Geluiden (Nl )
12/10/2016
Charlie Crooijmans

“Dans chaque morceau, les différentes traditions de chant se rencontrent. C’est très beau et bien dosé [trad.]”

Songlines - March 2017 (RO )
01/03/2017
Garth Cartwright

“World music ’fusions’ are something I tend to loathe, but I have to admit that one of the finest releases I’ve been enjoying is a fusion album – Voxtra’s the Encounter of Vocal Heritage.

fRoots (RO )
15/01/2017
Andrew Cronshaw

“Each singer is full of individuality and ability, and there’s not a weak or even similar-sounding track on an album that flows beautifully through its bountiful 23 tracks”

Ekultura.hu (HU)
05/03/2017
Galgóczi Tamás,
Blogfoolk (IT)
16/12/2016
Ciro De Ros

“L’esplorazione prosegue con combinazioni di stili, di repertori e di timbri. Qualche innesto strumentale, ma sono le voci nude a trionfare negli attraversamenti dal nord iperboreo, attraverso la pluralità culturale belga gli eccezionali patrimoni immateriali del Mediterraneo, fino agli altipiani dell’isola dell’Oceano Indiano. Sperimentazioni tradizionali. ”

Radio Rap107fm (ES)
01/02/2017

Voorbije concerten

03/11/18 Wakker voor Vrede (Langemark, BE)
29/07/18 Folk Holidays ( CZ)
27/07/18 Glatt&Verkehrt (Krems, Austria)
20/05/18 Klangwelt Festival (Toggenburg, Switzerland)
18/05/18 Faascinating Concerts (Rorbas, Switzerland)
07/04/18 15 years Muziekpublique (Brussels, BE)
10/12/17 De Doelen (Rotterdam, NL )
03/12/17 Muziekgebouw aan ’t IJ (Amsterdam, NL )
02/12/17 Neimënster (Luxembourg , LU)
14/11/17 CC Jacques Franck (Bruxelles , BE)
07/10/17 C-Mine (Genk, BE )
30/09/17 Mixity (showcase), (Bruxelles , BE )
08/07/17 Brosella Festival (Bruxelles , BE)
23/06/17 Festival des 5 Continents (Martigny , CH )
21/05/17 Eupen Musik Marathon (Eupen, BE )
01/03/17 Vrije Geluiden Live - Tivoli Vredenburg (U, NL )
01/03/17 Vrije Geluiden (Utrecht, BE )
08/10/16 Muziekpublique (Bruxelles , BE)
02/10/16 Cultuurcentrum, (Bruges, BE )
24/09/16 De Werf, (Alost,, BE)
01/07/16 Szczezin ( Poland)
21/08/15 Festival d’Art de Huy (Huy , BE )
06/06/15 Muziekpublique (Bruxelles , BE )
Booking

Muziekpublique

Bart Van Besien

Bolwerksquare 3 1050 Brussel België

Mail: bart ( at ) muziekpublique.be

Tel: 0032 (0)2-217.26.00