(0)
(0)
Artiesten overzicht

Refugees for Refugees

A journey along the former Silk Road

Het ensemble ’Refugees for Refugees’ is een muzikale reis langs de Zijderoute met topmuzikanten uit Syrië, Irak, Afghanistan, Pakistan en Tibet, die als vluchteling in België terechtkwamen. Met dit project wil Muziekpublique in de eerste plaats muzikaal hoogstaande voorstellingen aanbieden, maar willen we het westerse publiek ook kennis laten maken met talentrijke individuen die voor grote uitdagingen staan en met de muziek die ze met zich meebrachten.

Tammam Ramadan, de Syrische neyspeler verrijkt het Afghaanse liefdeslied van Aman Yusufi met juist gedoseerde en energieke solo’s. Tarek Al Sayed (ûd) laat samen met Fakher Madallal (zang) de bijzondere muzikale traditie uit Aleppo weerklinken terwijl Asad Qizilibash(sarod) en Souhad Najem (qanûn) territoriale grenzen laten vervagen door het muzikale meesterschap waarmee ze in dialoog treden. Aren Dolma is de vocale getuige van de verbazingwekkende zangtraditie die leeft in het Tibetaanse hooggebergte. Ze wordt begeleid door de onfeilbare Kelsang Hula op dramyen. De ritmesectie wordt verzorgd door de creatieve toets van Simon Leleux (bendir en darbouka).

Dit alles valt onder de artistieke leiding van de Belgische ûd-speler Tristan Driessens.

Het ensemble Refugees for Refugees kwam tot stand na de lancering van de CD ’Amerli’ in mei 2016. Tien van de muzikanten besloten het project te laten verder leven in een topensemble die het Europese publiek laat kennismaken met de rijke muzikale tradities van hun landen van oorsprong.

Muzikanten :

Asad Qizilbash (sarod) (Pakistan-BE)
Aren Dolma (zang) (Tibet-BE)
Fakher Madallal (zang, percussie) (Syrië -BE)
Kelsang Hula (dramyen, zang) (Tibet-BE)
Mohammad Aman Yusufi (dambura, zang) (Afghanistan-BE)
Simon Leleux (percussie) (BE)
Souhad Najem (qanûn) (Irak-BE)
Tammam Al Ramadan (ney) (Syrië -BE)
Tareq Alsayed Yahya (ûd) (Syrië -BE)
Tristan Driessens (ûd, artistieke leiding) (BE)

Albums

Video's

Pers

Refugees for Refugees Ensemble

Aman Yusufi(dambura en zang, Afghanistan), werd geboren in Bamyan in 1959. Hij speelt de dambura sinds zeer jonge leeftijd in traditionele middens, waar hij een goede reputatie had. Op vraag van een vriend schreef hij een lied voor een meisje die die vriend beminde. Jammer genoeg, was dat meisje al getrouwd met een oud strijder die het lied hoorde en erbij zweerde Aman te doden, die daarop het land uitvluchtte.

Asad Qizilbash(sarod, Pakistan) beheerste al op heel jonge leeftijd de viool en de gitaar, maar het is vooral de sarod, een negensnarig instrument, waarop hij besloot zich toe te wijden, na de grootmeester Amjad Ali Khan. Asad is de enige sarodspeler van Pakistan geworden en geniet van internationale faam : hij deed heel wat buitenlandse tournées, waarbij hij onder andere voor Nelson Mandela speelde. Asad verliet zijn land nadat hij een muziekschool had opgericht, tegen de wil van de extremistische gezaghebbers in de regio.

Dolma Renqingi (zang, Tibet) werd geboren in de bergen van Tibet in Amdo. Ze leerde al op zeer jonge leeftijd de zangtechnieken en ontwikkelde zich tot een virtuoze zangeres, tot ze naar Indië vluchtte, waarna ze in België terechtkwam. Dolma is zeer actief binnen de Tibetaanse gemeenschap in België en geeft geregeld optredens samen met de dramyenluid speler Kelsang.

Fakher Madallal (zang, Syrië) groeide op in Aleppo, waar zijn vader een gerenommeerd zanger was. Hij treedt nu in zijn voetsporen, dankzij zijn zuivere en krachtige stem, die hij met percussie begeleidt.

Kelsang Hula (zang en dramyen, Tibet) werd in 1977 in Tibet (Amdo) geboren, waar hij als autodidacticus de mandoline leerde spelen. Hij zingt, danst en componeert. Hij ontvluchtte Tibet met zijn instrument en kwam aan in Dharamsala waar de Dalaï-lama hem liet toetreden tot het Tibetan Institute of Performing Arts. In die periode werd hij een lid van de groep Akhopema.

Khaled al Hafez(zang, percussie), Tamman Ramadan (fluit) en Tareq al Sayed (ud) vormen de groep Wajd. Ze leerden elkaar kennen in de gangen van het Conservatorium van Aleppo en begonnen in die periode samen te spelen. De omstandigheden in Syrië dwongen hen om naar Europa te migreren, waar ze afgescheiden van andere leden van de groep een reeks concerten deden op indrukwekkende podia.

Souhad Najem (kanoun, Irak) behoort zonder enige twijfel bij de allergrootste kanounmeesters. Hij was student aan het Conservatorium van Bagdad. Daarna werd hij leraar in Irak, Tunesië en sinds enkele jaren in België.

Namen ook deel aan de CD-opname van ’Amerli’:

Ali Shaker Hassan (qanûn, Irak) begon zijn muzikale studies in Irak. In 2004 verhuisde hij met zijn familie naar Caïro, waar hij zijn muziekdiploma in 2010 behaalde. In België werkt hij met de percussionist Feras Hassan in Forad Duo en het Wassel ensemble.

Bassel Abu Fakher (cello, Syrië) is afkomstig uit Damascus. Hij ontwikkelde zich oorspronkelijk in klassieke ensembles, waarna hij inzette op zijn eigen projecten, waarbij hij naast uitvoerend muzikant ook composities en arrangementen voor zijn rekening neemt. Het zijn projecten die de moeilijke leefomstandigheden in een land in oorlog weerspiegelen.

Basel Khalil (gitaar, Syrië) studeerde aan het conservatorium van Damascus. Daarna leefde hij gedurende 6 jaar in Rusland, waar hij zijn muzikale vorming voortzette. Het grootste deel van zijn muzikale carrière wijdde hij aan het lesgeven van klassieke en flamencogitaar in Syrië. Op de vlucht uit zijn land, verdiende hij een tijdlang de kost als straatmuzikant in Turkije. Hij kwam in België toe in september 2015 en hoop op een verblijfsvergunning die hem zou toelaten opnieuw les te geven.

Hussein Rassim (ud, Irak) speelde de luit aan het Conservatorium van Baghdad gedurende vijf jaar. Hij stichtte er zijn groep Solo Baghdad. In de zomer van 2015 verliet hij zijn land, zijn familie en zijn ud. Sinds hij in België terechtkwam, sloeg hij snel banden met andere muzikanten en werkt hij hard om zijn muzikale carrière te hervatten.

Majid Zare (tabla, Afghanistan) werd als Afghaan in Mashad, in het noorden van Iran geboren. Op jonge leeftijd raakte hij verslingerd aan de ritmes van de tabla, hoewel zijn streng religieuze omgeving dat afkeurde. Het verbod om met zijn Iranese vriendin te trouwen, dwingt hem ertoe het land te verlaten. Tegenwoordig verblijft hij met zijn vriendin in een opvangcentrum in Sint-Niklaas. Al snel kwam Aman Yusufi hem op het spoor, die op zoek was naar een tablaspeler om hem te begeleiden.

Norbu Tsering (zang, dramyen, fluit, erhu, Tibet) werd in Nepal geboren, waar zijn ouders hun toevlucht hadden gevonden door de Chinese onderdrukking. Hij leerde de traditionele instrumenten van de Tibetaanse school spelen, maar het is zijn moeder die hem de passie voor de fluit doorgaf. Na een uitnodiging om een conferentie in Europa bij te wonen, besliste Norbu hier te blijven en begon hij optredens te geven in Tibetaanse middens. Hij wordt begeleid door Norbu Pam(gitaar, Tibet).

Shalan Alhamwy (viool, Syrië) werd in Homs geboren en is grootgeworden met zijn viool. Hij maakte deel uit van verschillende symfonische orkesten in Syrië. Daarna vatte hij een carrière als solist, arrangeur en componist aan, telkens binnen de oosterse klassieke muziek waarin hij uitblinkt.

radio Classic 21 (BE)
09/11/2016
Pierre Paulus

“L’ensemble est d’une troublante cohérence. D’une formidable union. Dans laquelle les nuances culturelles cohabitent avec harmonie et douceur. Chacun puisant en l’Autre ce qu’il a de meilleur. Loin, très loin, des discours absurdes fondés sur la peur.” 

fROOTS (UK)
01/09/2016

An album of the years and one which people will treat as a benchmark in years to come

De Standaard (BE)
18/05/2016
par Peter Vantyghem

« Oude nieuwe stemmen **** » 

BBC MUSIC magazine (UK)
01/11/2016

***** – It’s gratifying how much chemistry the (…) artists from very different cultures find, and the standard of performance is high.

La Libre Belgique (BE)
14/12/2017
Louise Vanderkelen

« Des Réfugiés unis par la musique. »

Libération (FR)
21/08/2018
Charline Lecarpentier

«Quand on est sur scène, je ne sens pas que nous sommes réfugiés»

Le Monde (FR)
16/08/2018
Patrick Labesse

“Des réfugiés jouent pour les réfugiés, au gré des marées”

De Standaard (BE)
13/05/2016

« Virtuoze vluchtelingen »

Brussels Nieuws (BE)
14/12/2015

« Gevluchte muzikanten opnemen CD » 

RTL-info/ Bel RTL (BE)
11/12/2017

« Un CD réalisé par des Réfugiés »

7sur7 (BE)
07/12/2017
Sébastien Cools

« Un album enregistré avec des musiciens réfugiés »

Télé Bruxelles (BE)
01/12/2017

« Muziekpublique lance un projet de Crowdfunding pour enregistrer un album avec des réfugiés musiciens »

TV5 Monde (BE)
10/04/2016
Paul Germain

« Le Bar de l’Europe. Tammam Ramadan »

Arte / La Trois (BE)
01/03/2016
Hadja Lahbib

« Tout le Baza’Art »

Le Soir (BE)
21/04/2016
Flavier Gauthier

« De la musique en mémoire d’Alep » 

La Première RTBF (BE)
29/04/2016
Didier Mélon

« Première esquisse. Dolma Renqingi & Kelsang Hula »

Larsen (BE)
01/06/2016
Benjamin Tollet

« La Musique, valeur refuge ! »

Mic Mag (BE)
03/05/2016
Stéphanie Triest

“Refugees for refugees, un carrefour musical, atypique, à la croisée des routes de l’exil.”

–  « Refugees for Refugees, la musique de l’exil » 

La Première RTBF (BE)
11/05/2016
Didier Mélon

« Le Monde est un village. Refugees for Refugees » 

La Première RTBF (BE)
14/05/2016
Miguel Allo

« Transversales. Reportage Refugees for Refugees »

La Trois (BE)
16/05/2016

« L’Invitation »

Bruzz (BE)
14/05/2016
Benjamin Tollet

« Enfant terrible : Hussain Rassim »

Klara (BE)
18/05/2016

« Late Night World » 

De Standaard (BE)
20/05/2016

« De 5 beste cd’s van de week »

TRAD’ Magazine (FR)
Etienne Bours

Chaque pièce est un voyage en soi mais passer de l’une à l’autre montre une unité évidente, une communauté musicale faite d’éléments différents et de cette finesse orientale à nulle autre pareille.

Télérama (FR)
22/03/2016
Eric Delhaye

« Des festivals de musique ouvrent leurs scènes aux artistes réfugiés »

Radiopopulare.it (IT)
11/10/2016
Marcello Lorrai

L’iniziativa in Belgio : Un cd di musicisti-rifugiati : “La musica è molto toccante, come lo sono i contenuti dei brani interpretati, alcuni tradizional e altri originali” 

Al Jazeera (UK)
24/12/2015
Brian Ging

« The Musician from Diyala »

(International)

***** Refugees for Refugees is what it says : the musicians who play on it are all refugees who have made new lives in Belgium. Simply and beautifully, they play together. The instrumentation, languages and style across the 14 tracks are hugely varied, and that’s part of the immense charm of this enterprise.

Reuters (International)
05/05/2017

Refugee orchestra blends musical notes from Syria to Tibet

Times of India (India)
Daily Mail (UK)
The Peninsula (Qatar)
The express tribune (Pakistan)
Roznama urdu (Pakistan)
DNA (India)
UOL (Brazil)
Europa press (Spain)
DCI Mais (Brazil)
Channel NewsAsia (Asia)
Sinchew (China)
Utilma Hora (International)
Panorama (Venezuela)

Volgende concerten

02/11/18 Start November Wereldmaand (Halle, BE) Reserveren
03/11/18 Wakker voor Vrede (Langemark, BE) Reserveren
16/02/19 CD-RELEASE Ancienne Belgique (Brussels, BE) Reserveren
17/02/19 De Roma (Antwerpen, BE)
01/03/19 Salle Philharmonique de Liège (Liège, BE)
02/03/19 Maison Culturelle d'Ath (Ath, BE) Reserveren
09/03/19 Handelsbeurs (Gent, BE) Reserveren
13/03/19 C-Mine (Genk, BE) Reserveren
28/03/19 cc Brugge (Brugge, BE)
29/03/19 Espace Ronny Coutteure (Grenay, FR) Reserveren
03/04/19 CC de Comines-Warneton (Comines, BE) Reserveren
06/04/19 Centre culturel régional Action Sud (Nismes/Viroinval, BE) Reserveren
10/05/19 Ferme du Biéreau (LLN, BE) Reserveren
16/05/19 Ter Vesten (Beveren, BE)
17/05/19 Quintet - Archipel 19 (Brussels, BE) Reserveren

Voorbije concerten

23/09/18 Eupen Matinee concert (Eupen, BE)
15/09/18 OdeGand (Gent, BE)
13/09/18 Tempocolor : Duo Tammam & Tarek (Liège, BE)
14/08/18 Festival Les Traversées Tatihou (Normandie, FR)
30/06/18 Bonds of Culture (Szczecin, PL)
24/06/18 Fête de la Musique (Geneva, CH)
20/06/18 Jour­­­­­­­­­­­­­­­­­­­née Mondiale des Réfu­­­­­­­­­­­­­­­­­­­giés (Malmedy, BE)
09/06/18 Institut des Cultures d'Islam (Paris , FR )
18/05/18 Malta World Music Festival ( Malta)
12/05/18 Festival im Vogelviertel (Bielefeld, DE)
06/05/18 Quintet - Opéra de Lille (Lille, FR)
21/04/18 Cultuurcentrum Het Perron (Ieper, BE)
07/04/18 15 years Muziekpublique (Bruxelles , BE )
17/03/18 De Warande (Turnhout, , BE)
04/03/18 Centre Culturel Régional du Centre (La Louvière, BE)
02/02/18 W:hall (Bruxelles, Belgique)
20/12/17 Opéra de Lille (Lille, France)
20/12/17 Opéra de Lille (Lille, FR)
16/12/17 30CC (Leuven, BE)
24/06/17 Festival des 5 Continents (Martigny , CH )
16/06/17 Kunst op de Vlucht, Bourla (Antwerpen, BE )
13/06/17 Ultima Awards, Vooruit (Gent, BE )
04/05/17 Festival van Vlaanderen (Courtrai, BE )
27/03/17 Gastvrije Gemeente, Vlaams Parlement (Bruxelles , BE )
03/03/17 B-Major ! Festival - Stadsschouwburg Brugge (Bruges, BE )
11/02/17 Le Petit Théâtre de la Grande Vie (Forzée , BE )
15/12/16 40 ans de CPAS au Square : Tammam, Fakher & Tareq (Bruxelles , BE )
03/12/16 Festival du Cinéma Mediterranéen : Tammam, Fakher & Tareq (Botanique-Bruxelles )
25/11/16 Médiathèque Le Phare (Uccle , BE )
19/11/16 Ouverture de l’année juridique au barreau de Bruxelles, Bourse (Bruxelles, BE )
20/10/16 Médiathèque Le Phare : Dolma & Kelsang, Ali Shaker Hassan al-Bayati (Uccle , BE )
18/09/16 Global Street Sounds (Hussein, Asad, Souhad) - Ancienne Belgique (Bruxelles , BE )
09/09/16 Festival de Wallonie (Abbaye de Villers-la-Ville, BE )
03/09/16 Festival Rencontres Inattendues (Tournai, BE )
21/08/16 Festival d’Art de Huy (Huy , BE )
06/08/16 Festival Espéranzah ! (Floreffe, BE )
11/07/16 Festival Les Suds : Dolma & Kelsang (Arles, FR )
19/06/16 Jardins Botaniques de Liège : Dolma & Kelsang (Liège, BE )
08/06/16 Espéranzah ! au-delà des murs (Namur , BE )
16/05/16 Music Meeting (Nijmegen, NL )
13/05/16 Muziekpublique (Bruxelles , BE )
Management

Muziekpublique

Booking Belgium & international

Lynn Dewitte – lynn@muziekpublique.be

Louise Janssens – louise@muziekpublique.be

+32 2 217 26 00

Private file