Toasaves is een Belgisch muziekcollectief met fascinatie voor archaïsche Vlaamse volksliederen en de verhouding tot Oude Muziek en Oosterse Muziek. Toasaves is fonetisch en betekent “thuishavens” in de Antwerpse tongval. Het gezelschap werd begin 2021 opgericht door oed-speler en artistiek leider Tristan Driessens en verenigt negen musici uit België, Frankrijk, Nederland, Spanje en Cyprus, elk met een brede artistieke achtergrond en expertise.
Het bijzonder rijke en zeldzame instrumentarium van Toasaves vervult hierin een verbindende functie. Dankzij virtuoze uitvoeringen op traditionele instrumenten uit Oost en West – Middeleeuwse fluiten, trommels, cisters en vedels, Oosterse viool, Turkse luiten (lavta en oud) en framedrums (daf, bendir, pandero cuadrado), draailier, Vlaamse en Ierse doedelzakken, Indische dilruba en bansuri, Afghaanse rebab, Perzische santur, … – wordt nieuw licht geworpen op de eigenlijke bron van muziektradities die, in tijd en ruimte van elkaar gescheiden, vaak dezelfde poëtische en muzikale geheimen bevatten.
Vertrekkend van het volksrepertoire van Wannes van de Velde vindt het reisgezelschap een verrassend aanknopingspunt in Oude Muziek, traditionele dansmuziek uit de Griekse eilanden, klassieke hofmuziek (makam) uit Istanbul en zelfs volksmuziek uit Afghanistan.
Hun eerste album Zwerver won de prijs van “Beste Album” op Flanders Folk Awards 2024.
Muzikanten:
- Tristan Driessens (BE) – oud, latva, zang, arrangementen, artistieke leiding
- Raphaël De Cock (BE) – zang, doedelzak, mondharp
- Harald Bauweraerts (BE) – draailier
- Miriam Encinas Laffitte (ES) – dilruba, blokfluiten en vedel, daf, pandero cuadrado, bendir Perzische santur
Meer informatie beschikbaar op deze link.
Tristan Driessens ontdekt de oud via de Sefardische en Arabisch-Andalusische muziek. 
Harald Bauweraerts is een muzikale duizendpoot. Naast het spelen van de electroacoustische draailier, is hij ook bedreven in allerhande analoge synthesizers, effecten, drumcomputers en sequencers. Harald streeft ernaar om een mooie en harmonische symbiose te bekomen tussen de analoge en digitale wereld, tussen acoustisch en electronisch en tussen licht en donker. Door de tijd heen en wisselend van de ene cultuur naar de andere.
Miriam Encinas groeide op in een gezin van muzikanten: “Els Trobadors” en “L’Arc en el Cel”. Haar aangeboren muzikaliteit combineert het frisse perspectief van een van een artiest die is opgegroeid in een traditionele muziekomgeving met de strengheid en precisie van haar academische opleiding.