Le Monde est un Village, radio-programma van Didier Mélon op La Première, presenteert een nieuwe editie van ‘Première Esquisse’. Het doel van de avond? Een onverwachte artistieke ontmoeting ontlokken tussen muzikanten die gewoonlijk niet zouden samenwerken. Verschillende leefwerelden, uiteenlopende verlangens, muzikale confrontaties…
En het resultaat komt live op de radio, tussen 20u en 22u tijdens de uitzending van Le Monde est Un Village. Tijdens deze editie wordt Aurélie Charneux, de clarinettiste die we kennen van Klezmic Zirkus en Odessalavie uitgedaagd om uit haar artistieke patronen te treden. Dat doet ze onder begeleiding van cello, zang en percussie. Ze neemt ons mee op “een reis tussen prehistorie en verre toekomst met organische muziek, woorden die Lucy de oermoeder van de mensheid oproepen” in een volledig nieuw project dat de gevoelige naam ‘Lucy Nemorosa – “La mère de nos mères’ kreeg.
Voorafgaand aan deze creatie laat Didier Mélon ons kort proeven van twee projecten van beide kanten van de landgrens. La Crapaude vergast ons op dynamische Waalse a capella-zang rond de tafel, die ook als percussie-instrument dienst doet. Na deze vocale polyfonie krijgen we de meerstemmige snaren van MandolinMan die de traditionele dansmuziek uit Brabant nieuw leven in blazen.
Lucy Nemorosa – “La mère de nos mères” textes et musiques de Aurélie Charneux :
Aurélie Charneux , klarinetten
Maia Chauvier, spoken words
Mélodie Moureau, zangstem
Marine Horbaczewski, cello
Stephan Pougin, percussie
La Crapaude:
Charlotte Haag, Sabine Lambot, Pascale Sepulchre et Marie Vander Elst : zang en tafelpercussie
MANdolinMAN:
Andries Boone : mandoline
Peter-Jan Daems : 10-snarige mandoline
Maarten Decombel : mandocello
Dirk Naessens : mandoline