Na een indrukwekkende passage samen met clarinettist Néstor Tomassini vorig jaar, komt de Argentijnse gitarist Hernan Reinaudo nu zijn eigen cd ‘Kuko’ voorstellen. Met dat album presenteert hij elf eigen composities die een synthese vormen van zijn carrière die steevast de brug slaat tussen Argentijnse folk en tango.
Op de vooravond van de cd-voorstelling tijdens ‘Guitarras del Sur’ schotelden we Hernan Reinaudo een blinddoektest voor. Kan hij de volgende stukken/muzikanten herkennen en toelichten ?
Juan Carlos Caceres « Aquel Perfum » uit de cd Utopia (Mañana) (op 7 november bij Muziekpublique met Tango Negro Trio)
Juan Carlos Caceres: piano, zang
Omar Massa: bandoneon
Zelmar Garin: snare drum
Alex Caraballo: bombo
Pata Corbani: cajon
Quitapenas: koor
« Die ken ik. Dit is Juan Carlos Caceres. Caceres bracht opnieuw het ‘Afro’ element in de tango onder de aandacht. Het wordt vaak vergeten, maar de (zwarte) slavenbevolking was erg aanwezig en belangrijk bij het ontstaan van de tango. Ook in mijn eigen composities komen vele milongas en candombes voor, typische Afro-ritmes voor de streek rond de Rio De la Plata. Het nummer ‘Orillas’ op mijn laatste CD ‘Kuko’ is een hommage aan de kusten van Argentinië en Uruguay die in elkaar overlopen en samen de Rio de la Plata vormen. »
Atahualpa Yupanqui « La pobrecita »
Atahualpa Yupanqui: gitaar, zang
“Uiteraard Atahualpa Yupanqui. Atahualpa is een symbool voor alle Argentijnse muzikanten, een leider, een voorbeeld voor alle artiesten. Iemand die in zijn teksten kritiek uitte op het systeem, vaak rebels, en altijd met een krachtige ethiek.
Wat Atahualpa zo kenmerkt op muzikaal gebied, en wat vele muzikanten heeft geïnspireerd, is het gebruik van de stilte en de diepgaande eenvoud.”
Maria Kalaniemi Trio « Kuüjärvi » uit Tokyo Concert
Maria Kalaniemi: accordeon
Timo Alakotila: piano
Olli Varis: gitaar
“Dit herken ik niet.… Finse tango, zeg je ?
Zonder veel te weten over de Finse tango, is het altijd hartverwarmend om tango’s vanuit andere werelddelen te horen, en lijkt het me super dat mensen over de hele wereld geïnspireerd worden door deze rijke muziekstijl.
En het geluid van de accordeon emotioneert me altijd om twee redenen: door een gevoel van nostalgie door mijn Italiaanse roots en ook omdat ze de klank van de chamamé oproept, folklore-muziek uit het Litoral-gebied in Argentinië.”
Myrddin « Mazagon » uit Lucía Nieve – 2009 (tweede deel van Guitarras del Sur, na het Hernan Reinaudo Trio)
Myrddin: gitaar
“Flamenco, maar wie…? Deze muziek is te gek. Ik houd ook heel erg veel van de flamenco-muziek en de interpretatie van deze guajira is fantastisch. De flamenco is steeds een belangrijke inspiratiebron voor mijn eigen muziek geweest, zoals voor vele andere gitaristen uit verschillende culturen. ‘Cabrona’, één van mijn composities op de laatste CD, is een mengeling tussen een Argentijnse milonga en Spaanse Flamenco.”
Mogil « Litla Prump » uit Ro
Joachim Badenhorst: clarinet
Hilmar Jensson : gitaar
Ananta Roossens: viool
Heiða Árnadóttir: zang
“Het doet me denken aan Philip Glass, door zijn repetitieve vorm, zijn rock-klank, irreguliere maten (7/8), de begeleiding van de zang, en de manier waarop de melodie lyrisch gebracht wordt… maar ik kan er niet direct een naam op plakken.
Mogil ? Uiteraard…
Ik ken de groep al jaren door Ananta, de violiste waarmee ik samenspeel.
Het nummer herkende ik niet meteen, maar het doet me dus wat denken aan Philip Glass, een componist waar ik heel veel van hou en die zeker invloed heeft op mijn composities, zoals bijvoorbeeld ‘Cacodelphia’, het laatste nummer van mijn CD ‘Kuko’.”
Blind test Hernan Reinaudo by Muziekpublique Asbl-Vzw on Mixcloud