‘Kathak’ is de belangrijkste klassieke dansvorm uit Noord India. Historisch was Kathak een manier om verhalen te vertellen. Vandaag is het een performance art niet alleen bekend om de soepele en gracieuze bewegingen, het snelle en complexe voetwerk, de virtuoze pirouettes en de extatische interacties met de live muzikanten maar ook om zijn spirituele dimensie.
Maitryee Mahatma is opgeleid door verschillende meesters, zoals de legendarische Pandit Birju Maharaj. Al van jongs af muntte ze uit door haar virtuoze ritmisch werk en de subtiliteit in haar expressie. Ze heeft als choreografe mythische vrouwelijke personages bestudeerd en de confrontatie van de oude tradities met de huidige positie van de vrouw in India hebben haar werk als danseres en choreografe sterk beïnvloed.
Bij een Kathak performance zijn ook de muzikanten van cruciaal belang. Door de interactie en door het samen opbouwen van verschillende sferen en emoties ontstaat er een ware symbiose.
Nabankur Bhattacharya (tabla) is vooraanstaand leerling van de fabuleuze meester Pt. Anindo Chatterjee. Hij is zowel gekend voor zijn ondersteunende begeleiding als voor zijn solo werk, en is uitmuntend bij Kathak voorstellingen.
Madhubanti Sarkar (zang) is opgegroeid in een muzikale familie in Kolkatta en leerde zowel de klassieke muziek als de semi klassieke muziekvormen als thumri, dadra en bhajan. Ze is erg geliefd voor haar kleurrijke en emotievolle zang, onmisbaar bij een Kathak voorstelling.
Bert Cornelis is een gerenommeerde Belgische sitarspeler, opgeleid in de ‘Pathak Gharana’, een unieke stijl van Indiase klassieke muziek. Hij toerde de wereld rond als solist, maar speelde ook in diverse groepen, alsook dus met Kathak dans.